AUTORID: arhitekt11
Asukoht: saku vald
VÕISTLUSTÖÖ: avalik arhitektuurivõistlus
TELLIJA: saku vallavalitsus
STAATUS: võistlustöö
Kategooria: ARHITEKTUUR I AVALIKUD HOONED
jaga:
Kool pole lihtsalt hoone – see on stardipakk, millelt tõusevad lendu tulevased maailmaparandajad! Just see idee kandis meid läbi Saku Kajamaa Kooli võistlustöö. Kuidas luua 230 õpilasele ja personalile keskkond, mis inspireerib uudishimu, julgustab avastama ning ühendab looduse ja õppimise ühtseks kogemuseks?
Saku hariduskvartal paikneb logistilises sõlmpunktis – maantee, rongijaam ja bussipeatused ühest küljest, vaiksed elurajooni tänavad teisest. Krunt ise on täis võimalusi, kuid ka vastuolusid. Kuidas luua turvaline õpikeskkond koha peale, kus liiklussagin ja vaikus pidevalt kohtuvad? Kuidas teha 2500 m² suurune koolihoone, mis ei domineeri, vaid sulandub orgaaniliselt olemasolevasse hariduskvartali?
Lähenemine oli selge: loome hoone, mis ei ole kvartali lõpetus või aktsent, vaid loomulik jätk. Vormikeel sündis tuulehoogudest – orgaaniline, voolujooneline hoone, mis võtab õpilased oma tiiva alla nagu kaitsev, soojendav kest.
Võistlustöö “Tuult tiibadesse” pole üks suur maht, vaid liigendatud mahtude süsteem. Esimene korrus – raudbetoon ja valge krohv – on maapealse kindlus. Teine korrus – õhuke alumiiniumpaneelide kangas – on lennukus, kerge nagu pilved ja tuul. See jõuline mahuline liigendus teise korruse tagasiastega loob võimaluse väliterrassideks, kus õppetunnid jätkuvad otse päikesele avatult. Hoone südameks kujundatud aatrium kulgeb läbi kahe korruse – ristkasutatav ruum, mis toimib korraga söögisaalina, aulana ja vaba aja veitmise paigana. Läbi suure klaasfassaadi avanev talveaed ühendab sisemise ja välimise õpikeskkonna. Taimekastid, vee-elemendid, varjestatud istepingid – kõik on loodud selleks, et koolis veedetud aeg poleks üksnes tunniplaani täitmine, vaid loodusega koos hingamine.
Kajamaa Kooli võistlustöö keskmes oli inimene – laps, õpetaja, lapsevanem, kogukond. Hoone ümbrus muutub avalikuks ruumiks, mis kutsub kogukonda sisse isegi koolivälisel ajal. Ringliiklus ümber elamurajooni, drop-off alad, kaetud rattaparkla, välijõusaal, tasakaalurada, kelgumägi – kõik need ei ole üksnes funktsionaalsed lahendused, vaid kutse aktiivselt liikuda, avastada, koos olla.


